Nieumiejętność sprawnego czytania, brzydkie pismo i liczne błędy ortograficzne bardzo negatywnie wpływają na oceny szkolne, wyniki egzaminów, a także na samopoczucie i rozwój psychiczny dziecka. Dysleksję można zapobiegać przez min. ćwiczenia dobrane do indywidualnych trudności ucznia, wykonywanych samodzielnie w domu lub podczas terapii z pedagogiem lub psychologiem.
Przyczyny dysleksji są różne u poszczególnych osób, dlatego bardzo ważna jest dokładna diagnoza przeprowadzona przez psychologa i pedagoga, którzy na jej podstawie opracują zalecenia terapeutyczne.
Badanie składa się z dwóch części: psychologicznej i pedagogicznej, przeprowadzanych podczas dwóch spotkań w dowolnej kolejności
Na zakończenie przedstawiamy przyczyn trudności w czytaniu i pisaniu oraz wskazania, co należy u dziecka rozwijać, by te trudności przezwyciężyć. Na jej podstawie wydajemy rodzicom pisemną opinię, którą powinni dostarczyć do szkoły.
Na pierwsze badanie prosimy o przyniesienie:
- opinii o uczniu wypełnionej przez nauczyciela języka polskiego,
- prac pisemnych napisanych odręcznie, zeszyty dziecka,
- opinii wydanych przez inne poradnie (jeśli dziecko było wcześniej diagnozowane),
- okularów korekcyjnych ( jeżeli dziecko posiada takie wskazania )
Rodzic składa pisemny wniosek o badanie.
Badanie psychologiczne, pedagogiczne i logopedyczne pozwoli określić mocne i słabsze strony ucznia, odkryć ewentualne zagrożenie trudnościami w nauce i zorganizować dla niego zajęcia.